Fotografering Resor

Fotbollsresa till VM

5.15 ringde alarmet i hotellrummet på Clarion Arlanda i fredags morse. Det var startskottet på en oerhört lång dag! För drygt en timme senare skulle vi möta upp representanter från Huawei och bege oss med planet till Sotji 8.25. Riktigt så smidigt gick det dock inte. Blev flertalet förseningar redan på Arlanda, så vi kom iväg strax innan 14. Mellanlandningen i Moskva var totalt kaos, arga ryssar i passkontrollen som inte kunde ett ord på engelska. Men tillslut kom vi även därifrån! Vi landade 21.30 i Sotji, 7 timmar senare än planerat. Kanske inte den starten man ville ha på en kort resa. Trist att missa en eftermiddag och kväll där.. Men stämningen steg direkt när vi klev på bussen till hotellet och fick reda på att middagen vid Svarta havet blir av – om än några timmar senare.

Den livsviktiga lilla lappen som gjorde att man skulle få lämna landet sedan. På hemresan tog de den i Sotji, väl i Moskva ville hon i passkontrollen ha min lapp, jag fick en halv hjärtattack och sa ”they took it in Sochi..”. Det var tydligen okej då. Oklart.

Efter den sena, men ack så trevliga och goda middagen, så var vi rejält trötta och begav oss hem tillbaka till hotellet. Stor morgondag som väntade.

Utsikten från vår balkong

Att hämta ut FAN ID gick förvånansvärt smidigt (jämfört med allt kaos på flygplatserna), så vi hann med en promenad längsmed stranden för att kolla in omgivningarna innan lunchen.

Efter frukosten (som mer kändes som en lunchbuffé med väldigt många efterrätter och socker i allt man kan ha socker i) så fick vi våra matchbiljetter och begav oss iväg för att skaffa det sinnessjukt viktiga FAN ID. Fungerar som visum under VM, tillsammans med en giltig biljett.

Vårt hotell. Nära havet och fantastisk utsikt.

Mot matchen

Och så till resans höjdpunkt – matchen mellan Sverige och Tyskland!
Vi åkte buss dit, och fick stundtals igång bra allsång på fotbollslåtar i bussen så man peppade till. Väl där blev man riktigt jävla pepp av att se allt folk överallt.

Raggade följare i Ryssland
Den "gula väggen". Eller åtminstone en gul kurva.
Inne på arenan satt tyvärr vi 50 pers från resan ganska utspritt. Men riktigt glad att vi ändå satt så nära där alla mål blev. Blandat med svenskar, tyskar och alla andra.
Det enorma glädjeropet när Sverige gjorde 0-1!!

Hur matchen tillslut slutade behöver vi kanske inte fokusera så mycket på här..men ack så häftig stämning det ändå var där! Och så jävla spännande. Även om jag inte är fotbollsintresserad egentligen, så drogs man in i allt och det var riktigt jobbigt stundtals.

Efter matchen var det dags att börja bege sig hem till hotellet igen. När vi tillslut var på bussen började det ösregna, blixtra överallt och med en busschaufför som drömde om att bli rallyförare, så var det lite obehagligt när man kände att han fick lätt vattenplaning. Men vi överlevde det med.

Tillbaka på hotellet kunde jag inte motstå frestelsen att försöka fotografera ett blixtnedslag. Så jag gick ut på balkongen i full storm, lutade mig mot räcket och satte slutartiden till 6 sekunder. Lite suddiga, men ack så nöjd med dessa mobilfoton ändå!

På söndagen, dagen för hemresan, vaknade vi upp till ett fantastiskt varmt och härligt väder. Men bussen till flyget avgick 9.30 lokal tid, så inte jättemycket tid att njuta. Vid det laget såg man mest fram emot att få komma hem, gärna utan förseningar och kaos. Så lätt skulle det dock inte bli. Såklart.

Vi blev 50 minuter sena från Sotji på grund av ”tekniska fel”. Väl framme i Moskva var vi rädda för att det skulle bli samma kaos och ovisshet som förut. Och ja, det var väl inte den smidigaste mellanlandningen. Den skulle ta 40 minuter, men tog över en timme till.

När vi ÄNTLIGEN landade på Arlanda kunde man ändå lättat säga ”jaja, idag var vi ju bara 2,5 timmar försenade”.

Kan sammanfatta resan med: väntan, bristfällig information på alla flygplatser, arga passkontrollanter, överdrivet många passkontroller överallt, god mat, fin utsikt, grymt cool och bra stämning i och runt arenan, många trevliga människor i vår grupp och ett minne för livet.
Galet glad att jag vann denna resa och fick ta med mig min syster.